Moda na samozatrudnienie – pracownik, pracodawca i najważniejsze – klient

05.04.2016
Autor: Jarosław Michalak Kategoria: Blog

Większość pracowników serwisu, szczególnie tych wykwalifikowanych, staje przed dylematem – etat kontra działalność gospodarcza – potocznie nazywana samozatrudnieniem. Dla pracodawcy wygodne jest otrzymywać wyłącznie jedną fakturę pod koniec miesiąca za wykonaną usługę – jest to tańszy i prostszy sposób rozliczenia. Chętnie na to przystaną, a nawet może to być postawiony przez pracodawcę warunek konieczny, aby podjąć współpracę z daną firmą. A jak to wygląda ze strony pracownika?

W pierwszej chwili samozatrudnienie wygląda bardzo dobrze. Pracownik otrzymuje wyższe wynagrodzenie za wykonane prace nawet o 50%, ponieważ pracodawca ponosi mniejsze koszty i ryzyko. Co jednak zmienia się u pracownika? Sprawdźmy:

  • Sam musi opłacać wszystkie składki, podatki i daniny do wszelakich urzędów
  • Np. składkę ZUS – trzeba zapłacić nawet wtedy, gdy nie uzyskaliśmy dochodu w danym miesiącu.
  • Urlop – co to takiego? - nie pracuję, nie ma wynagrodzenia.
  • Choroba – sam sobie opłaca chorobowe – nie pracuję, nie ma wynagrodzenia.
  • Pracodawca może w każdej chwili rozwiązać umowę – nie ma zapotrzebowania na rynku, po prostu nie korzysta z usług pracownika.
  • Narzędzia pracy – zapewnia sobie sam pracownik.
  • Pracownika nie obowiązują już przepisy Kodeksu Pracy

Warto, aby przy podejmowaniu decyzji, pracownik rozważył powyższe aspekty. Nie zawsze wyższy, jednostkowy dochód, równoważy utracone korzyści. Stabilność zatrudnienia pracowników na umowie o pracę, ma również pozytywny wpływ na jakość wykonywanych przez daną firmę usług. Im większe zaufanie i zobowiązania obu stron – tym większą wagę pracodawca i pracownik będzie przykładał do uzyskania dobrych wyników współpracy – co dla klienta oznacza uzyskanie wysokiej jakości obsługi oraz jakości prac.

 

Jarosław Michalak

Jarosław Michalak

W Coniveo pracuję od 2003 roku. Obecnie jestem dyrektorem działu techniczno-handlowego. Na co dzień uważnie słucham naszych klientów i doradzam im najkorzystniejsze rozwiązania. Odpowiadam m.in. za koordynację prac firmy - działu handlowego i zespołów instalatorskich. Zobacz wszystkie wpisy
Dlaczego warto?
  • bezpłatna konsultacja
  • markowe wykładziny
  • profesjonalny montaż
  • specjalistyczne akcesoria
  • doskonały serwis
Zespół Coniveo