Wykładziny i Okolicę – jedyna taka grupa w przestrzeni internetowej
Kiedy ponad 14 lat temu założyłem grupę na facebooku dla osób z branży, to nie wiedziałem, że po jakimś czasie będzie to najliczniejsze i najbardziej wpływowe medium do wymiany informacji w branży wykładzinowej. Zaczęło się od ciekawości, a skończyło na medium spełniającym liczne funkcje.
Na dzień dzisiejszy jest to grupa wyselekcjonowanych prawie 1 400 specjalistów: montażyści, sprzedawcy, handlowcy, szkoleniowcy oraz przedstawiciele producentów. Gdyby nie ścisła selekcja grupa pewnie by liczyła ok. 15 tys. osób, ale jakość i treści nie byłyby tak cenne jak są teraz. Przede wszystkim do grupy są przyjmowane zarejestrowane na fecebooku w określony sposób, tj. muszą mieć podane pełne imię i nazwisko. Osoba, która zgłasza chęć dołączenia do grupy musi odpowiedzieć na 3 pytania dotyczące min. tego czy jest związana z branżą. Oczywiście to nie wystarczy, każda odpowiedź/informacja jest weryfikowana w odpowiedni sposób. Następnie kandydaci muszą zaakceptować krótkie zasady dotyczące funkcjonowania w grupie min. zakaz reklam, rekrutacji czy sprzedaży. Do tego uprawnieni są tylko członkowie, którzy posiadają wizytówkę w portalu „Przegląd Podłogowy". Dzięki temu liczba komercyjnych treści jest zdecydowanie mniejsza od treści merytorycznych, którą są niezwykle cenną wiedzą dla członków grupy.
Wielu członków grupy Wykładziny i Okolicę publikuje posty, które są prośbą o poradę w zakresie technicznym. Przykładem może być jedna z ostatnich sytuacji, gdzie jeden z członków zapytał o uszczelniacz do wykładzin elastycznych w kolorze wykładziny, po prośbie o poradę, niemalże niemal natychmiast otrzymał 15 komentarzy z konkretnymi przykładami produktów, wraz z informacją co i gdzie kupić oraz jak to zastosować. Takich zapytań jest kilkanaście w miesiącu i żadne z nich nie pozostaje bez odpowiedzi. Warto też przy tym zaznaczyć, że ton porad i wypowiedzi jest niezwykle wspierający, bez żadnych szykan czy sugestii odnośnie niekompetencji w stosunku do osoby, która zadaje pytania. Jest to fakt warty uwagi, ponieważ sytuacje takie nie są często spotykane w przestrzeni internetowej.
Rodzajów tematów jest wiele: na grupie pojawiają się pytania o ocenę chemii budowlanej, akcesoriów, narzędzi czy poszczególnych rodzajów wykładzin. Choć szczere odpowiedzi specjalistów nie zawsze są po myśli producentów, to Ci którzy wiedzą jak je mądrze spożytkować, potraktują je jako cenną wiedzę, wskazówkę nad czym warto popracować. Taka wiedza jest niezwykle cenna i może przełożyć się na lepsze zrozumienie konsumenta i pozwolić prawidłowo odpowiedzieć na potrzeby rynku.
Kolejną kategorią tematów są pytania dotyczące tego „gdzie i u kogo” można dany produkt kupić. Nierzadko taka informacja jest potrzebna na tu i teraz, ze względu na nagłą potrzebę podczas pracy, wtedy również pytający dość szybko otrzymuje odpowiedź.
W grupie pojawiają się też informacje o spotkaniach czy wydarzeniach, które doskonale uzupełniają wiedze i umiejętności specjalistów z branży. Dzięki temu, o marcowym spotkaniu kard zarządzających organizowanym przez portal Przegląd Podłogowy, też dowiedziało się sporo osób i przybyło na spotkanie.
Od czasu do czasu organizowane są też sondaże czy ankiety, dzięki którym można dość rzetelnie posiąść wiedzę na temat jakości produktów czy tego jak aktualnie wygląda rynek w Polsce. Niedawne badanie na temat jakości chemii budowlanej pokazało jacy producenci chemii są cenieni wśród fachowców. Szybkie ankiety w samej grupie też pokazują np. czy aktualnie jest dużo zleceń na rynku oraz jakie ceny są stosowane przez firmy usługowe.
Jak widać zastosowań i korzyści grupy Wykładziny i Okolice jest sporo i co ważne jest to organizm, który sam się w pewnym stopniu kształtuje, co jest dla mnie osobiście bardzo satysfakcjonujące i jestem bardzo ciekaw jaki kształt nabierze on w przyszłości.
Wszystkich zainetersowancyh dołączeniem zapraszamy: GRUPA WYKŁADZINY I OKOLICE